KUPU
TAEA

MEDIA AND TE TIRITI PROJECT

Submission to the independent review of the
New Zealand Press Council

Kupu Taea: Media and Te Tiriti Project

March 2007

Contents

1 Ko matou enei/About Kupu Taea: Media and Te Tiriti Project

puejeez MON B04E9)0Y SHZT PUEBPIONY Neineye Djewel SEESL Xog Od

2 Mai te timatanga/Context

3 Kupu Taea research about newspaper coverage of Maori news

5 Recommendations for structural change

2
2
4
4 Conclusions 7
7
6 Kupu Taea members 9

9

7 References

Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007 1



Thank you for the opportunity to make a submission on
the future of the New Zealand Press Council.

1 Ko matou enei/About Kupu Taea:
Media and Te Tiriti Project

We are an independent group of Maori, Pakeha and
Tauiwi media, public health and film researchers

some of whom are affiliated with Massey University.
Collectively we have experience in newspaper
journalism, video production, alcohol and social
research, and have published several academic papers
about media and Treaty issues. A list of our members is
on page 11.

Our name, Kupu Taea, means the power of the word.
We call ourselves the Media and Te Tiriti Project
because we focus on media coverage of Treaty of
Waitangi issues. As it is the Maori text of the Treaty
which is recognised in international law, and which was
signed by more than 500 rangatira, we use te reo in our
title.

We came together because we knew of no ongoing
research programme analysing media constructions

of Maori and Te Tiriti o Waitangi, and we thought there
should be one. We believe this issue is hugely important
to social relations and justice in Aotearoa/New Zealand.

Kupu Taea analysed newspaper and television

news coverage of Treaty-related issues from August,
September and October in 2004, and published a
report of our analysis in 2005. Called Media & Te Tiriti o
Waitangi 2004, it is available online at http://www.trc.
org.nz/resources/media.htm

Our submission will focus on suggestions arising from
our analysis of media coverage of Treaty issues in
newspapers, as well as our experience with regulation of
alcohol advertising.

2 Mai te timatanga/Context

Introduction

Research about press coverage of Maori and the

Treaty paints a damning picture. This brief summary
includes only some of the studies which criticised media
performance in this area.

Lay themes about “race”

In 1989, Tim McCreanor clarified major themes in
Pakeha ideas about Te Tiriti and relations with Maori

in submissions after the Haka Party incident at the
University of Auckland in 1979. While this was not a
media analysis, it contributed to later analyses of press
coverage. The themes assume and naturalise Pakeha

control and deny or ignore the colonial process that has
determined our social order.

Themes included -

e “Stirrers”, which was used to depict anyone
challenging the status quo, whether Maori or non-
Maori, as troublemakers who mislead others for their
own ends

e “One People”, used to argue that New Zealanders
should all be treated the same

e “Privilege”, in which Maori were portrayed as having
rights or benefits denied most others in a way that is
unfair and racist

e “Good Maori/bad Maori” depicted Maori who
‘fitted in’ to Pakeha society as good, and those who
resisted, sought restitution or demanded sovereignty
as bad

e “Maori culture”, which described the culture as
primitive and inadequate for modern life, lacking in
conceptual and practical knowledge and dependent
on a limited language.

In 1989 and 1993, social scientists like Robert Miles
and Paul Spoonley described how the word “race” with
its modern political meanings entered our vocabularies.
In the late nineteenth and early twentieth centuries it
was widely accepted that there were different “races”
that were biologically distinct, and that this biological
inheritance shaped people’s personal and social
behaviour. Subsequent scientific work has discredited
these ideas. Nonetheless, this biological framing of
cultural difference lives on in the names of Government
agencies, and in newspaper use of the term “race” to
refer to cultural and Treaty issues.

Media research about Maori coverage
Tremewan (1986/87) and Morrison and Tremewan
(1992) described the monocultural nature of media
constructions, where Pakeha norms are rarely
scrutinised because they are entrenched in the
definitions of news. Pakeha assume that the adversarial
Pakeha model of debate between two opposing
viewpoints ensures objectivity. This ignores Maori
models such as hui, where issues are discussed through
to consensus or resolution. The researchers identified
the Pakeha focus on the present and the urgent as
another monocultural limitation, in contrast with Maori
viewpoints.

In 1990, Cochrane found that coverage of Maori issues
in two city newspapers in 1989 was negative; that
background explanations were significantly absent.

In 1990 Kernot described the way media crime reports
use race labels such as Maori, Polynesian or Pacific
Islander up to four times more often than labels

such as Pakeha, European or Caucasian. Through a

2 Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007



combination of over- and under-description, this creates
an inaccurate association between crime and ethnicity.

In 1990, Hirsch and Spoonley’s landmark book,
Between the Lines, provided acute observation and
descriptions of media frameworks about Maori. For
instance, on media coverage of Maori land claims
Ranginui Walker said:

“There is little interest in why the case has been
brought or the roots of the injustice lying behind the
claim. Emphasis is placed on the present conflict,
which inevitably puts the responsibility for raising
the issue on the complainant. The injured party thus
becomes the cause of the problem ... in any contest
between Maori and Pakeha over land, resources or
cultural space, media coverage functions, unwittingly
or otherwise, to maintain Pakeha dominance.”

John Saunders reviewed the underreporting and
misreporting of Maori political issues and concluded in
1996 that issues affecting Maori were under-reported
and misreported by mainstream journalists and that
most journalists were ill-equipped to report Maori news.

Kernot (1991) examined coverage by two Wellington
newspapers in 1986-7 of the so-called Maori Loans
affair. He questions the motivation for the prolonged
media attention, reflected in more than 200 items in
each paper. The writers defined the issue in ethnic
terms, portraying the interests of taxpayers and the
public as opposed to Maori interests.

He concludes that media coverage of the issue
maintained Maori economic subordination. Rice (1990)
also identified bias in headlines, placement of news
stories and the tone of news items about the issue.

In 1991 Dawson found that Maori news as a proportion
of news in two Wellington daily newspapers from 1975 to
1989 was about 1%.

In 1995, Russell’s analysis of the Daily News concluded
that Maori who protested at the paper’s coverage were
justified in asking for the journalistic principle of balance to
be applied.

Sue Abel described four themes that 1990 TV coverage
ranked hierarchically in her 1997 book Shaping the
News: Waitangi Day on Television. TV news treated

the dominant “one people” theme as “common sense”
while the “Maori-centred” point of view was scarcely
heard and described as “separatist”. The coverage also
positioned Maori as either “wild” or “tame”, masking
the breadth of Maori support for protests about Treaty
grievances. News items focussed on protest tactics
rather than the underlying injustices. While she did not
analyse print coverage, similar treatment of themes can
be identified in press coverage of Waitangi Day.

Keenan in 2000 analysed newspapers’ tendency to
report cases of domestic violence involving Maori by
emphasising predetermined ideas about Maori people’s
behaviour, sustaining simplistic racial dichotomies.

He gives the example of a child abuse case where the
‘Once were warriors’ headline injects a racial element,
encouraging readers to connect the child’s death with
the intensely negative portrayal of Maori in this fictional
movie.

In 2002, Judy McGregor and Margie Comrie published
What’s News?, a follow up to Whose News?, which they
edited in 1992 on the media in Aotearoa/New Zealand.
Derek Fox in Whose News? and Ranginui Walker in
What’s News? critique news coverage of Maori issues.
They conclude that the marginalisation of Maori people
and values from mainstream media results in the status
quo, where as Walker puts it, “Maori news is bad news”.

An analysis of 10 articles and editorials about
governance and resource management issues, five
about Maori and five not, found fundamental differences
between the two groups of articles (Crombie et al,
2002). These were due to an underlying paternalistic
stigmatisation of cultural difference, which supported
external controls on Maori resource management and
thereby the undermining of Maori self-determination.

Barclay and Liu’s analysis in 2003 of Moutoa Gardens
coverage by two city newspapers found that Maori
occupiers were quoted less than any other group and
Maori quotes were shorter. The accounts of occupiers
were matched with alternative accounts more often than
those of other groups. They found that on this Treaty
issue Maori voices were accorded minority status, and
argued that media fairness should be assessed on the
basis of biculturalism.

Fiske said of news values in 1987: “The state of
equilibrium is not in itself newsworthy, and is never
described except implicitly in its opposition to the

state of disequilibrium, which typically is described in
detail.” lan Stuart (2002) used this model to show the
difference between Pakeha and Maori narratives about
Moutoa Gardens. Pakeha would see the equilibrium of
Council control of the gardens disrupted by the arrival of
Maori protesters, and restored when they left. This was
the pattern followed by print and broadcast media.

Maori, on the other hand, would see equilibrium as
Maori control of Pakaitore, disrupted by its takeover
and renaming by the Council, and the exclusion of
Maori from the management of their ancestral land. In
this narrative, equilibrium would begin to be restored
when in 2001 the land was vested in the Crown and iwi
were again represented in its management board. This
agreement did not receive the intense media focus of
the previous “occupation”.

Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007 3



In 2004 a group of Waikato University researchers led
by Darrin Hodgetts showed that media coverage of the
2003 Decade of Disparity report supported views that
blamed individual Maori and Maori health services

for Maori health status. Media commentators did not
hold mainstream health services to account for this
persistent inequity. The coverage also challenged the
structural explanations for health disparities advanced
in the report and was dismissive of Maori models of
health.

Rankine and McCreanor, also in 2004, showed that
media coverage of a stomach cancer gene discovery

by a Maori-Pakeha research partnership credited the
Pakeha genetics team with the breakthrough. That
coverage depicted the whanau, who had initiated the
project and managed the screening, mostly as diseased
and passive objects of Pakeha help.

Abel (2006) describes the way in which the Maori
narrative of Fiske's equilibrium and disruption goes
much further back in time than the Pakeha narrative,
which focuses on the very immediate past and thus
evacuates history and its meanings from news coverage.
She describes the outraged response of television news
executives to the Ngapuhi media ban as revealing the
medium’s continuing underlying monoculturalism. She
concluded that news coverage of the ban contributed to
“reproducing the dominant position of the white majority
in a racially divided society”.

3 Kupu Taea research about newspaper
coverage of Maori news

We studied newspaper news items about Maori issues
during one randomly chosen consecutive week in August
2004 and two randomly chosen constructed weeks in
September and October 2004. This is international best
practice for obtaining a representative sample of stories.
We received a total sample of 353 stories containing at
least one of our key words. We analysed use of te reo
Maori for this sample. For the rest of the analysis, we
identified 260 stories where Maori issues were central
and called these Maori news stories.

Themes

Rather than taking a neutral position, a significant
minority of items were framed by the reporter and/or
sub-editors to support Pakeha themes which undermine
Maori. Writers of 24 stories used the terms “race-
based”, “race war” and “race debate” in ways which
drew on and reproduced the “Privilege” and “Maori
Inheritance” themes identified by Tim McCreanor in

Pakeha talk in 1989. Many of the 24 stories about

powhiri reproduced or left unquestioned assertions from
the “Maori culture” theme which position Maori culture
as backward. Other uses of these Pakeha themes are
mentioned below.

None of these stories used the term “Treaty-based”,
although the Treaty underlay most of the resource issues
being reported. The media’s use of “race” descriptors
shows a persistent refusal to acknowledge the Treaty
rights of Maori.

We identified three new themes in the coverage. The
“Maori resources” theme (35 items) enabled speakers
to be strongly critical of moves, especially when based
on the Treaty, which could return significant resources to
Maori control. Sources and journalists using this theme
implied that Maori have gained enough resources and
been reimbursed generously by the Government.

Another new theme was “financial probity” (36 articles).
In this theme Maori were depicted as having unfair
access to diverse funding sources and support for
projects that did not deserve it. Items expressing

this theme also constructed Maori as corrupt or
economically incompetent. This theme was expressed in
reports about management of Waipareira Trust finances
and hapu assets, Community Employment Group (CEG)
funding, and a waiata-based polytechnic Maori language
“singalong” course.

Pakeha organisations or individuals who are the focus of
fraud investigations are not described by their ethnicity,
or implied to be representing Pakeha people as a group.
This treatment is reserved for Maori and other social
minorities.

The other new theme we identified was “Maori
success” (21 articles), in which particular forms of
Maori economic development were given very positive
coverage. Reporting about Maori in tourism frequently
gave positive descriptions of businesses led by Maori
which incorporated Maori culture into tourist activities.
Maori products and business ideas were described as
innovative and successful, and Maori entrepreneurship
was commended.

Marketing a product as “indigenous” and “authentic”
Maori culture was encouraged as a business strategy
leading to success, especially in overseas markets. The
theme included a small number of positive articles on
Maori education. We acknowledge and applaud these
positive depictions and want to make it clear that we
don’t expect and wouldn’t wish Maori news items to be a
parade of positivity. However, these positive items were
overshadowed by the negative themes we identified.

Many articles were written from a persistent colonial
framework, which assumed that “the public” was

4 Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007



synonymous with non-Maori. These included 24 articles
about the lakes Treaty settlement with Te Arawa, 23
foreshore and seabed items and other Maori resources
items.

Coverage of the foreshore and seabed issue focused not
on whether or not it was another Crown breach of the
Treaty, as many Maori claimed, but on the potential for
disruption. This followed Pakeha narratives of Fiske’'s
equilibrium mentioned earlier.

In the foreshore and seabed stories, scuffles at
hearings and predictions of civil war were constructed
as disrupting the equilibrium of peaceful committee
hearings. Iwi with significant coastal land which they
have been managing for centuries would define the
equilibrium differently.

In a widely-repeated story about Lake Taupo airspace,
the concept of Ngati Tuwharetoa charging for the use
of its rightful property is constructed as disrupting
equilibrium. Such an action on the part of any large
corporation would usually be portrayed as good
business practice. The decision about what is identified
as disequilibrium is an ideological one and resides with
those who hold power in the media.

Marine farming case study

One journalist in the Independent used the “Maori
resources” theme extensively in an August 25 article

on marine farming legislation. This article was headed
“Maori strike gold in marine farms” and used metaphors
from lotteries and gold mining in a way that portrayed
legislative processes as chancy and random, and
implied equal odds for all participants.

The article presented the decision to settle Treaty
claims by allocating 20% of retrospective and future
marine farm licenses to Maori as unreasonable and
disproportionate.

After saying that Maori “already control about 60% of
the nation’s 1,200 marine farms” it claimed that “Maori
interests [...] will effectively be handed the equivalent
sea space for 240 new marine farms - for nothing”.
This strongly suggested that an injustice was being
perpetrated against public, that is non-Maori, rights.

The author also explicitly constructed Maori as a

threat to resources owned by non-Maori, saying that
the Bill “..at least gives marine farmers the certainty
they can run their business without the threat of Maori
claims.” The item had already said that Maori make

up the majority of marine farmers and was thus clearly
advocating and writing for minority, non-Maori interests.

Lake Taupo airspace case study

One set of eight major news stories about Lake

Taupo airspace on October 10 was also particularly
unbalanced and broke the basic journalistic rule that
assertions are verified. Initiated by the New Zealand
Herald, it used an unsupported assertion that “Maori”
or “a tribe” were “threatening” to charge for commercial
use of the airspace. The story relied on quotations from
politicians and local business people who responded
as if the claim were true. No such claim has since been
made.

The article reported that two iwi representatives
declined to comment, without mentioning the
restrictions on media comment imposed on iwi as part
of Treaty negotiations, which the stories said were
imminent. None of the papers included any information
about the legal status of property rights to airspace.

Headlines and leads used generic labels that implicated
Maori as a whole. Ngati Tuwharetoa were portrayed

as privileged - they “make about a $1 million” - and
claimed to “[have] long been unhappy with the amount”.
The stories as a whole conveyed a strong sense

that Ngati Tuwharetoa were avaricious protagonists
uncompromisingly seeking to make money from part of
their Treaty settlement that the public (again, only non-
Maori) are in no way accustomed to paying for.

The lack of historical context allowed agreements about
the lake to be understood as generous, unilateral acts
of the Crown that the recipient was now disputing. This
large and sensationalised story ran on the front pages
of four newspapers. It denigrated Ngati Tuwharetoa

and Maori more generally, and resonated with deeply
entrenched Pakeha depictions of Maori as privileged
and aggressive.

Use of te reo

Newspapers in our representative sample were
parsimonious in their use of Maori words for which
there are English alternatives. For example, we counted
names such as Maungawhau (Mt Eden) but not Rotorua;
and terms such as kai moana but not pipi. Just under
half of the 353 items in our total sample had no

words of te reo Maori for which there was an English
alternative.

We selected articles because they were about Maori
issues or because they contained words such as iwi or
Tiriti. They were therefore more likely to contain words
in te reo Maori than newspaper articles in general.

A total of 151 different words, phrases, sentences

and proper names, including place names and iwi
affiliations were used. Spelling and use of te reo Maori
was inconsistent, with some simple errors in NZPA
stories going unnoticed by sub-editors on several

Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007 5



papers. Journalists occasionally combined Maori with
English forms to make inept combinations such as
“whanau’s” or “powhiris”. Michael King’s Kawe Korero
recommended 20 years ago that journalists avoid some
of the sloppy use of te reo Maori that we found in our
sample.

Newspapers’ minimal use of te reo Maori, as well as
showing a lack of support for an endangered official
language, also meant that Maori concepts about
resources were poorly represented. The complex
meanings of terms such as kaitiakitanga, rangatiratanga
and mana are only partly translated by English words
such as guardianship, chieftainship and status.

When the media uses te reo Maori terms like these,

it acknowledges the existence of these Maori ways

of seeing the world, and make clear that Maori views
about property and resources are often very different to
Pakeha concepts.

The items we studied seldom did this. Only five of

the 353 newspaper articles, two by Maori writers,
mention or explore these Maori concepts as they

apply to ownership of resources. When Maori who

used these concepts talked about ownership, it was

as a legal means to secure kaitiakitanga and ongoing
ancestral connection. These stories contrasted with the
monochrome viewpoint of the vast bulk of stories, and
highlighted how much the coverage reports from within
a Pakeha cultural paradigm.

Sources

We found that Pakeha sources outnumbered Maori
sources in the 260 Maori news items. Forty-five percent
of newspaper sources in stories about Maori issues
were Pakeha and 37% Maori. Pakeha men made up the
biggest group of sources by ethnicity and gender (37%).
Stories cited Maori men twice as often (25%) as Maori
women (12%).

Pakeha sources were also quoted earlier, on average
at the fourth sentence, compared to Maori who were
quoted on average at the seventh sentence.

As would be expected in a sample focusing on Maori
issues, a minority of stories (76 or 29% of the Maori
news sample) used Maori sources only, drawing on a
range of different organisations and contexts. A slightly
smaller proportion (61 stories, 23%) used Pakeha
sources only, largely MPs or local body politicians
debating Maori issues. Five of the 26 stories categorised
as about Maori-Pakeha relations used Pakeha sources
only, whereas none of that category used Maori sources
only.

We believe the preponderance of Pakeha male sources

in Maori news items reflects the small proportion of the
stories that originated with Maori as well as media over-
reliance on MPs as sources on Maori issues.

For some of the stories in our sample, iwi
representatives could not comment because they were
bound by Treaty negotiation agreements not to say
anything publicly. While this is one explanation for a lack
of balance, we believe this situation was exploited by
many journalists because they could indicate that they
had tried for balancing comment in their “Maori threat”
stories and failed. However, none of those stories
mentioned the agreements that prevented iwi sources
from commenting.

Conflict

Sixty percent of the Maori stories (155) were about
conflict or disagreement, a common focus in media
news. Stories generated by NZPA were nearly twice as
likely to be about or to refer to conflict (80%) than stories
generated by the paper in which they were published
(46%). The language and imagery used to describe
disagreement between Maori and non-Maori - “battle”,
“war” “machine-gunning”, for example - tended to be
more violent than those used to describe disagreements
among non-Maori or among Maori.

Reporters used disparaging terms - “wrangling” and
“squabbles” - to describe disagreements among Maori
in four items,

Silences

One of the silences in our items was about Pakeha
colonisation of Aotearoa. Colonisation as a process that
disrupted Maori culture, health, education, legislation
and social fabric was barely mentioned. Despite more
than 100 references to the Treaty in our items, there
were only a handful which included any reference to
what it actually says.

Very few items that mentioned the Treaty had any

detail of systematic breaches by the Crown or the New
Zealand government, and tangata whenua rights to
redress. More space was given to items that implied or
quoted sources who said that Maori have gained enough
resources already and been reimbursed generously by
the Government in Treaty settlements.

Surveys about public understanding of the Treaty
indicate that the public overestimate their knowledge

of our founding document, and are jaded with its
prominence in public debate. Poor public understanding
of the Treaty and these patterns of coverage in our items
form a very tight loop.

The media includes very little context but frequently
frames Treaty settlements as threats. The public knows
and learns little and is tired of it all. We believe that the

6 Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007



constricted and superficial description of Treaty issues
in our sample, when consumed repeatedly by media
audiences, supports one Treaty partner at the expense
of the other.

4 Conclusions

Over the last two decades, researchers from many
different organisations and backgrounds have found
newspaper news items and mass news media coverage
in general to be focused on negative news about Maori
and sensationalised reports of individual incidents; to
frame news items assuming Pakeha control of resources
and ignoring Maori claims or world views; to reinforce
Pakeha arguments that undermine Maori and the Treaty;
to produce regular examples of poor-quality journalism;
and to give inadequate representation of Maori voices
on Treaty and resource issues.

Newspaper editorials about Maori resources regularly
support these settler perspectives. This lack of balance
and objectivity has been persistent over time, especially
in stories about Maori initiatives to use or claim the
resources and tino rangatiratanga guaranteed them by
the Treaty.

Mass media models of what news is and basic
assumptions of how it should be reported have
repeatedly been shown to be monocultural. This weight
of research evidence indicates that the New Zealand
press fails to operate “in accordance with the highest
professional standards” when it comes to Maori news.

This poor performance is increasingly thrown into
contrast by the distinctly different stories produced by
Maori news media.

In 2006, the UN Special Rapporteur on the human
rights and fundamental freedoms of indigenous
peoples, Professor Rodolfo Stavenhagen, assessed
indigenous issues in New Zealand following the passing
of the Foreshore and Seabed Act. The UN Committee
on the Convention on the Elimination of all Forms of
Racial Discrimination had previously concluded that
the legislation breached the convention, to which New
Zealand is a signatory.

Professor Stavenhagen concluded that the “systematic
negative description of Maori in media coverage”
should be addressed through the Human Rights Act
and through the establishment of “an independent
commission to monitor their performance and suggest
remedial action” (UN, 2006: recommendation 104).

5 Recommendations for structural
change

1 Self regulation is ineffectual

The NZPC has often faced criticism for its lack of
initiative about ethical issues in press reporting, the
perceived weakness and omissions of its Statement
of Principles, and the conflict between its objectives
of promoting press freedom and promoting ethical
journalism (Eg, Kernot, 1990; Tully & Elsaka, 2002;
Elsaka, 2004).

One summary of the international research on self-
regulatory media bodies concludes: “There is an
inverse relationship between the effectiveness and
independence of self-regulatory bodies themselves, as
their ability to act depends on the consent of regulated
firms” (Collins & Muroni, 1996: 176).

Self-regulation in the related fields of advertising and
marketing has failed to preserve the public good in the
face of commercial interests in diverse product domains
(Casswell, 2004; Hoek and Maubach, 2006). Monitoring
of the semi-independent advertising complaints process
through the Broadcasting Standards Authority shows
large time lags and low levels of successful actions,
which render the process highly unsatisfactory (Coney,
2002; Jones and Donovan, 2002). This is despite pre-
vetting of ads to prevent the worst excesses coming

to public notice and generating complaints about
advertising, obviously an impossibility for media
journalism.

In both media and advertising, self-regulation has been
used by industry to avoid the threat of legislative control
(Hoek et al, 1995; Elsaka, 2004).

Abel (2006) cites Derek Fox and Maori informants,
who say that the combination of persistent negative
constructions of Maori and monocultural news models
has discouraged many Maori from complaining to
editors and bodies such as the NZPC.

Australian sources have highlighted the amount of
community time and energy it takes to make a media
complaint, and the inability of the regulations to combat
anything but the most extreme examples of racial
vilification in reporting (Jakubowicz, 1994).

We believe that self-regulation has persistently

failed to promote ethical journalism in the creation

of Maori news, and that a separate and completely
independent body, with the promotion of ethical
journalism as its sole focus, is needed. In the

absence of such a body, we believe the following
recommendations are essential to improve the ethical
environment in which Maori news is produced.

Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007 7



2 NZPC should be completely independent
and include representatives of media
consumer organisations

Current public attitudes view an organisation or
industry which investigates itself as compromised and
unreliable. This is evident in the public response to
complaints about Police behaviour and the report which
investigated it.

If the NZPC is to continue to regulate ethics in print
media, it needs to be formally separated from the media
industry in the same kind of arrangement that exists for
the relationship between the gambling industry and the
Problem Gambling Foundation (PGF).

The gambling industry is levied by Government and
funds are made available to PGF to fun harm reduction,
community action, advocacy, treatment and other
programmes under the guidance of an independent
board of directors. The PGF has a strong relationship
with the Centre for Gambling Studies at Auckland
University so that its work can be based on research
evidence, some of which is funded from the industry levy
via government ministries.

Research into the participation of health consumers in
health organisations has found that ordinary members
of the public who are not part of consumer groups
prefer time-limited methods which are at the low end
of participation (Coney, 2004). Members of consumer
organisations are more likely to participate actively and
to advocate for disadvantaged groups.

For this reason we believe it is ineffective to include non-
aligned lay people on organisations such as the NZPC.

We believe a Government levy on newspaper
companies to fund a completely independent NZPC
is essential to ensure public trust in the NZPC as an
independent body.

NZPC membership should include representation from
Maori media and journalism organisations, and lay
people on the board should represent media consumer
organisations.

3 NZPC Statement of Principles should be
rewritten as standards and take into account
the Treaty of Waitangi

Research has shown that mass media editors define
“news” in a monocultural way and that these news
values have remained static despite the dynamic and
evolving social context (McGregor, 1991b). Research
into Maori media has also shown a distinctly different
style of reporting and set of news values (eg: Te Awa,
1996; Hodgetts et al, 2005; Te Kawa a Maui, 2005).
These included respectful, lengthy and courteous

interviewing, a focus on the positive, a greater diversity
of sources with less reliance on institutional sources
such as MPs, and a detailed knowledge of te reo and
tikanga Maori.

A 2005 report on coverage of the foreshore and
seabed issue in broadcast media found that broadcast
standards are embedded in a Western legal framework,
intended for the population as a whole but not
necessarily fitting with a Maori worldview (Te Kawa a
Maui, 2005). “In general, notions of universalism work
against minority groups ... The broadcasting standards
at present are ‘one size’, and as such do not take
account of existing unequal power relations in New
Zealand or Maori cultural values.” This criticism applies
equally to the NZPC’s SoP.

We believe that the NZPC SoP is inadequate for

the contemporary media environment and should

be rewritten into a more specific and definitive set
of media standards, similar to those regulating
broadcast media. The working panel which does this
should include representatives of Maori media and
journalists.

The rewritten standards should start with an

acknowledgement of the Treaty of Waitangi, and
include Maori as well as Pakeha perspectives on
balance, fairness, accuracy and other standards.

4 Systematic bias should be included in
definitions of balance

The NZPC’s current SoP clauses about accuracy and
discrimination are completely inadequate to deal with
the existing systemically inaccurate and unbalanced
reporting about Maori in New Zealand newspapers.

The Statement of Principles should be rewritten as
Standards, including separate and more detailed
description of what is meant by balance and other
standards. The standard about balance should

be written to include not just the inclusion of the
different facts and opinions on an issue, but a balance
in the underlying frameworks and assumptions used
in articles. It should specifically require an absence

of systemic bias against any population group, and
the existence of balanced reporting of both Maori and
Pakeha perspectives.

5 NZPC should be required to be proactive and
conduct research

NZPC has been reluctant to be proactive on media
ethical issues. The media environment is changing
rapidly and regulatory bodies need to be proactive to
maintain and promote the public interest in ethical
reporting in this environment.

8 Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007



We believe that the NZPC should be required to
investigate emerging ethical issues and issue advisory
opinions relating to print media standards and ethical
conduct. To do this, it should commission regular
research about media performance on existing and
emerging ethical issues.

6 NZPC decisions should be enforceable

A regulatory body that relies on the consent of its
industry to publish its decisions is increasingly viewed as
an inadequate regulatory body. Current public attitudes
are impatient with such processes, perceiving them as
protective only of the industry involved and not of the
public interest.

We believe that the NZPC must have the power

to have its decisions published in every member
publication, and to levy financial and other penalties
on publications when complaints against them are
upheld.

6 Kupu Taea members

Members include -

Angela Moewaka Barnes (Ngapuhi)

Angela has practical experience in film and video production.
She completed her MA in film, television and media studies at
the University of Auckland in 2004. Her thesis analysed Maori
documentaries screened on mainstream television during
prime time. She is enrolled in a PhD focusing on Maori short
and feature films.

Belinda Borell

Belinda (Ngati Ranginui, Ngai Te Rangi, Whakatohea) is
a Maori researcher in Te Ropu Whariki with a particular
interest in rangatahi Maori. Her Masters thesis
focused on the cultural diversity of young people from
South Auckland. She has worked as an evaluator for
community action projects on youth, alcohol and drugs
and is managing two research projects.

Mandi Gregory

Mandy has gained expertise in qualitative research, especially
discourse analysis, at Te Ropu Whariki, a Massey University
social research group.

Hector Kaiwai

Hector (Ngati Porou/Ngati Maniapoto/Tuhoe) is a
researcher and evaluator with Te Ropu Whariki, with
expertise in alcohol and social marketing, gambling and
positive youth development. He has a Masters degree
and skKills in qualitative research methodologies, focus
group interviewing, analysis and project co-ordination.

Dr Tim McCreanor
Tim carried out a major analysis of submissions to the Human
Rights Commission on the 1979 Haka Party, which identified

enduring Pakeha patterns of ideas about relations with Maori.
He is involved in several health and social research projects at
Te Ropu Whariki, Massey University, and is also an honorary
Research Fellow at the University of Auckland Department of
Psychology.

Dr Raymond Nairn

Consultant, Media Meanings, Kingsland, Auckland. Raymond
has studied and published on race discourse and media
analyses for more than 13 years, and more recently has
extensively analysed media depictions of mental illness in
Aotearoa/New Zealand.

Frank Pega

Frank gained expertise in qualitative research, especially
discourse analysis, through tertiary study and work as

a researcher for Auckland and Massey Universities. He
investigated rural non-Maori GP discourses on Maori health in
his honours dissertation and has since worked on a number
of studies in mental, public and indigenous health. He is a
public health policy analyst for Waikato DHB.

Jenny Rankine

Jenny is a freelance researcher, editor, writer and
graphic designer with more than 20 years’ experience in
print media journalism and public relations.

7 References

Abel, Sue. (1997). Shaping the News; Waitangi Day on
Television. Auckland: Auckland University Press.

Abel, Sue. (2006) The public’s right to know: Television

news coverage of the Ngapuhi media ban. Barclay, Kelly &
Liu, James H. (2003). Who Gets Voice? (Re)presentations of
Bicultural Relations in New Zealand Print media. New Zealand
Journal of Psychology, 32(1):3-12.

Casswell, S. (2004) Alcohol brands in young peoples’
everyday lives: New developments in marketing. Alcohol and
Alcoholism. 39, 6, 471-476.

Cochrane, Judy. (1990). Media Treatment of Maori Issues.
Sites, 21:5-29.

Collins, R. & Muroni, C. (1998) New Media New Policies.
United Kingdom:Cambridge Polity Press.

Coney, S. (2002) Direct-to-consumer advertising of
prescription pharmaceuticals. Journal of Public Policy and
Marketing. 21, 2, 213-223.

Coney, S. (October 2004). An effective consumer voice in
health. Women’s Health Update, 8:2.

Crombie, W., Paki, M., Rolleston, M., & Te Kanawa, A. (2002).
Maori sustainable resource development: The challenge
posed by the New Zealand media. Journal of Maori and Pacific
Development: He Puna Korero, 3(2):69-81.

Dawson, Denise Michelle. (1991). Maori in the news.
Unpublished MA thesis. Victoria University of Wellington.
Elsaka, Nadia. (2004). Beyond Consensus?: New Zealand
journalists and the appeal of ‘professionalism’ as a model for
occupational reform. PhD thesis. Christchurch: University of

Canterbury.

Fiske, J. (1987). Television culture. London: Methuen
Hodgetts, D., Masters, B. & Roberston, N. (2004). Media
coverage of ‘Decades of Disparity’ in ethnic mortality in
Aotearoa. Journal of Community Applied Social Psychology,

Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007 9



14: 1-18.

Hodgetts, D., Barnett, A., Duirs, A., Henry, J. & Schwanen,

A. (2005). Maori media production, civic journalism and

the foreshore and seabed controversy in Aotearoa. Pacific
Journalism Review. 11(2): 191-208.

Hoek, J. and Maubach, N. (2006) Self-regulation, marketing
communications and childhood obesity: A critical review from
New Zealand. Loyola of Los Angeles Law Review. 39, 139-
168.

Hoek, J., Gendall, P., Vincent, C. and Esslemont, D. (1995)
Legislation or self regulation: Opinions of anti-smoking
measures. Marketing Bulletin. 6, 12-21.

Jakubowicz, A. (Ed). (1994). Racism, Ethnicity and the Media.
Melbourne:Allen & Unwin.

Jones, S. and Donovan, (2002) Self-regulation of alcohol
advertising: is it working for Australia? Journal of Public
Affairs. 2, 3, 153-165.

Keenan, Danny. (2000). Hine’s Once Were Warriors Hell’ - the
reporting and racialising of child abuse. Social Work Review,
12(4):5-8.

Kernot, Bernie. (1990). Race-Tagging: The misuse of labels
and the Press Council. In Paul Spoonley and Walter Hirsh
(Eds). Between the Lines - Racism and the New Zealand
Media. Auckland: Heinemann Reed.

Kernot, Bernie. (1991). Defining community: the press and
recent ethnic politics. (Unpublished paper)

McCreanor, Tim. (1989). Talking about race. In Yensen,

H., Hague, K. & McCreanor, T. (eds). Honouring the Treaty.
Auckland: Penguin.

McGregor, Judy. (1991). Te Orenga Waha Ki: In search of a
voice. Auckland: Office of the Race Relations Conciliator.
McGregor, Judy. (1991b). News values and the reporting of
Maori news. Working Paper Series 91/3. Palmerston North:
Department of Human Resource Management, Faculty of
Business Studies, Massey University.

McGregor, J. & Comrie, M. (eds. 2002) What’s news?:
reclaiming journalism in New Zealand. Palmerston North:
Dunmore Press.

Miles, R. (1989). Racism. London: Routledge

Morrison, Alistair, & Tremewan, Philip. (1992). The myth of
objectivity. In Comrie, M and McGregor, J (eds), Whose news?
Palmerston North: Dunmore Press.

New Zealand Journalists Training Organisation. (2006).
Survey of NZ Journalism Schools September-November 2005.
Wellington: NZJTO

New Zealand Journalists Training Organisation. (20006).
National Survey of Journalists 2006. Wellington: NZJTO
NZPC. 2005. The 33rd report of the New Zealand Press
Council. Wellington: NZPC.

Rankine, J. & McCreanor, T. (2004). Colonial coverage:
Media reporting of a bicultural health research partnership.
Journalism, 5:5-29.

Rice, Vern. 1990. The Maori Loans Affair and the Media’s
Scandal Mentality. In Spoonley, P and Hirsh, W (eds). Between
the Lines: Racism and the New Zealand Media. Auckland:
Heinemann, pp 117-9.

Russell, Marie. (1995). Maori in the news: a case study of the
Daily News. (Unpublished research report) Victoria University
of Wellington.

Saunders, John. (1996). Skin Deep: The news media’s failure
to cover Maori politics. In McGregor, J. (ed). Dangerous
Democracy? News Media Politics in New Zealand. Palmerston
North: Dunmore Press, 166-80.

Smith, J. T. (2006). Parallel quotidian flows: Maori Television
on air. New Zealand Journal of Media Studies. 9.2: 27-35.
Spoonley, P. & Hirsh, W. (eds. 1990). Between the Lines:
Racism and the New Zealand media. Auckland: Heinemann
Reed.

Spoonley, P. (1993). Racism and ethnicity. 2nd edn.
Auckland: Oxford University Press.

Stuart, lan. (2002). Maori and Mainstream: Towards
Bicultural Reporting. Pacific Journalism Review. 8(1):42-58.
Te Awa, Joanne. (1996) Mana News: A case study. Sites.
33:168-175.

Te Kawa a Maui. (2005). The Portrayal of Maori and Te Ao
Maori in Broadcasting: the foreshore and seabed issue.
Wellington: New Zealand Broadcasting Standards Authority.
Tremewan, Philip. (Dec 1986/Jan 1987). Objectivity of
Pakeha bias? Tu Tangata. 33, 42.

Tully, J. & Elsaka, N. (2002). Ethical Codes and Credibility:
The challenge to industry. In McGregor, J. & Comrie, M.
(eds.) What’s news?: reclaiming journalism in New Zealand.
Palmerston North: Dunmore Press.

United Nations. (2006). Mission to New Zealand: Report
of the Special Rapporteur on the situation of human rights
and fundamental freedoms of indigenous people. Geneva:
Commission of Human Rights, Economic and Social Council,
United Nations.

10 Submission to the independent review of the New Zealand Press Council Kupu Taea 2007



