
Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007  �  

Submission to the independent review of the 
New Zealand Press Council

Kupu Taea: Media and Te Tiriti Project

March 2007

Contents

	

PO
 Box 78338 Tam

aki M
akaurau Auckland 1245 Aotearoa N

ew
 Zealand

PO
 Box 78338 Tam

aki M
akaurau Auckland 1245 Aotearoa N

ew
 Zealand 1 Ko matou enei/About Kupu Taea: Media and Te Tiriti Project	 2

2 Mai te timatanga/Context							       2

3 Kupu Taea research about newspaper coverage of Maori news	 4

4 Conclusions										          7

5 Recommendations for structural change					     7

6 Kupu Taea members								        9

7 References										          9



�  Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007

Thank you for the opportunity to make a submission on 
the future of the New Zealand Press Council.

1 Ko matou enei/About Kupu Taea: 
Media and Te Tiriti Project

We are an independent group of Maori, Pakeha and 
Tauiwi media, public health and film researchers 
some of whom are affiliated with Massey University. 
Collectively we have experience in newspaper 
journalism, video production, alcohol and social 
research, and have published several academic papers 
about media and Treaty issues.  A list of our members is 
on page 11.

Our name, Kupu Taea, means the power of the word.  
We call ourselves the Media and Te Tiriti Project 
because we focus on media coverage of Treaty of 
Waitangi issues. As it is the Maori text of the Treaty 
which is recognised in international law, and which was 
signed by more than 500 rangatira, we use te reo in our 
title.  

We came together because we knew of no ongoing 
research programme analysing media constructions 
of Maori and Te Tiriti o Waitangi, and we thought there 
should be one. We believe this issue is hugely important 
to social relations and justice in Aotearoa/New Zealand. 

Kupu Taea analysed newspaper and television 
news coverage of Treaty-related issues from August, 
September and October in 2004, and published a 
report of our analysis in 2005. Called Media & Te Tiriti o 
Waitangi 2004, it is available online at http://www.trc.
org.nz/resources/media.htm

Our submission will focus on suggestions arising from 
our analysis of media coverage of Treaty issues in 
newspapers, as well as our experience with regulation of 
alcohol advertising.

2 Mai te timatanga/Context

Introduction
Research about press coverage of Maori and the 
Treaty paints a damning picture. This brief summary 
includes only some of the studies which criticised media 
performance in this area.

Lay themes about “race”
In 1989, Tim McCreanor clarified major themes in 
Pakeha ideas about Te Tiriti and relations with Maori 
in submissions after the Haka Party incident at the 
University of Auckland in 1979. While this was not a 
media analysis, it contributed to later analyses of press 
coverage. The themes assume and naturalise Pakeha 

control and deny or ignore the colonial process that has 
determined our social order. 

Themes included - 
•	 “Stirrers”, which was used to depict anyone 

challenging the status quo, whether Maori or non-
Maori, as troublemakers who mislead others for their 
own ends

•	 “One People”, used to argue that New Zealanders 
should all be treated the same

•	 “Privilege”, in which Maori were portrayed as having 
rights or benefits denied most others in a way that is 
unfair and racist

•	 “Good Maori/bad Maori” depicted Maori who 
‘fitted in’ to Pakeha society as good, and those who 
resisted, sought restitution or demanded sovereignty 
as bad

•	 “Maori culture”, which described the culture as 
primitive and inadequate for modern life, lacking in 
conceptual and practical knowledge and dependent 
on a limited language.

In 1989 and 1993, social scientists like Robert Miles 
and Paul Spoonley described how the word “race” with 
its modern political meanings entered our vocabularies.  
In the late nineteenth and early twentieth centuries it 
was widely accepted that there were different “races” 
that were biologically distinct, and that this biological 
inheritance shaped people’s personal and social 
behaviour.  Subsequent scientific work has discredited 
these ideas.  Nonetheless, this biological framing of 
cultural difference lives on in the names of Government 
agencies, and in newspaper use of the term “race” to 
refer to cultural and Treaty issues.

Media research about Maori coverage
Tremewan (1986/87) and Morrison and Tremewan 
(1992) described the monocultural nature of media 
constructions, where Pakeha norms are rarely 
scrutinised because they are entrenched in the 
definitions of news. Pakeha assume that the adversarial 
Pakeha model of debate between two opposing 
viewpoints ensures objectivity. This ignores Maori 
models such as hui, where issues are discussed through 
to consensus or resolution. The researchers identified 
the Pakeha focus on the present and the urgent as 
another monocultural limitation, in contrast with Maori 
viewpoints. 

In 1990, Cochrane found that coverage of Maori issues 
in two city newspapers in 1989 was negative; that 
background explanations were significantly absent.

In 1990 Kernot described the way media crime reports 
use race labels such as Maori, Polynesian or Pacific 
Islander up to four times more often than labels 
such as Pakeha, European or Caucasian.  Through a 



Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007  �  

combination of over- and under-description, this creates 
an inaccurate association between crime and ethnicity.

In 1990, Hirsch and Spoonley’s landmark book, 
Between the Lines, provided acute observation and 
descriptions of media frameworks about Maori. For 
instance, on media coverage of Maori land claims 
Ranginui Walker said:

“There is little interest in why the case has been 
brought or the roots of the injustice lying behind the 
claim.  Emphasis is placed on the present conflict, 
which inevitably puts the responsibility for raising 
the issue on the complainant.  The injured party thus 
becomes the cause of the problem ... in any contest 
between Maori and Pakeha over land, resources or 
cultural space, media coverage functions, unwittingly 
or otherwise, to maintain Pakeha dominance.”

John Saunders reviewed the underreporting and 
misreporting of Maori political issues and concluded in 
1996 that issues affecting Maori were under-reported 
and misreported by mainstream journalists and that 
most journalists were ill-equipped to report Maori news.

Kernot (1991) examined coverage by two Wellington 
newspapers in 1986-7 of the so-called Maori Loans 
affair. He questions the motivation for the prolonged 
media attention, reflected in more than 200 items in 
each paper. The writers defined the issue in ethnic 
terms, portraying the interests of taxpayers and the 
public as opposed to Maori interests. 

He concludes that media coverage of the issue 
maintained Maori economic subordination. Rice (1990) 
also identified bias in headlines, placement of news 
stories and the tone of news items about the issue. 

In 1991 Dawson found that Maori news as a proportion 
of news in two Wellington daily newspapers from 1975 to 
1989 was about 1%. 

In 1995, Russell’s analysis of the Daily News concluded 
that Maori who protested at the paper’s coverage were 
justified in asking for the journalistic principle of balance to 
be applied. 

Sue Abel described four themes that 1990 TV coverage 
ranked hierarchically in her 1997 book Shaping the 
News: Waitangi Day on Television.  TV news treated 
the dominant “one people” theme as “common sense” 
while the “Maori-centred” point of view was scarcely 
heard and described as “separatist”. The coverage also 
positioned Maori as either “wild” or “tame”, masking 
the breadth of Maori support for protests about Treaty 
grievances. News items focussed on protest tactics 
rather than the underlying injustices.  While she did not 
analyse print coverage, similar treatment of themes can 
be identified in press coverage of Waitangi Day.

Keenan in 2000 analysed newspapers’ tendency to 
report cases of domestic violence involving Maori by 
emphasising predetermined ideas about Maori people’s 
behaviour, sustaining simplistic racial dichotomies. 
He gives the example of a child abuse case where the 
‘Once were warriors’ headline injects a racial element, 
encouraging readers to connect the child’s death with 
the intensely negative portrayal of Maori in this fictional 
movie. 

In 2002, Judy McGregor and Margie Comrie published 
What’s News?, a follow up to Whose News?, which they 
edited in 1992 on the media in Aotearoa/New Zealand. 
Derek Fox in Whose News? and Ranginui Walker in 
What’s News? critique news coverage of Maori issues. 
They conclude that the marginalisation of Maori people 
and values from mainstream media results in the status 
quo, where as Walker puts it, “Maori news is bad news”. 

An analysis of 10 articles and editorials about 
governance and resource management issues, five 
about Maori and five not, found fundamental differences 
between the two groups of articles (Crombie et al, 
2002). These were due to an underlying paternalistic 
stigmatisation of cultural difference, which supported 
external controls on Maori resource management and 
thereby the undermining of Maori self-determination.

Barclay and Liu’s analysis in 2003 of Moutoa Gardens 
coverage by two city newspapers found that Maori 
occupiers were quoted less than any other group and 
Maori quotes were shorter. The accounts of occupiers 
were matched with alternative accounts more often than 
those of other groups. They found that on this Treaty 
issue Maori voices were accorded minority status, and 
argued that media fairness should be assessed on the 
basis of biculturalism.

Fiske said of news values in 1987: “The state of 
equilibrium is not in itself newsworthy, and is never 
described except implicitly in its opposition to the 
state of disequilibrium, which typically is described in 
detail.” Ian Stuart (2002) used this model to show the 
difference between Pakeha and Maori narratives about 
Moutoa Gardens. Pakeha would see the equilibrium of 
Council control of the gardens disrupted by the arrival of 
Maori protesters, and restored when they left. This was 
the pattern followed by print and broadcast media.

Maori, on the other hand, would see equilibrium as 
Maori control of Pakaitore, disrupted by its takeover 
and renaming by the Council, and the exclusion of 
Maori from the management of their ancestral land. In 
this narrative, equilibrium would begin to be restored 
when in 2001 the land was vested in the Crown and iwi 
were again represented in its management board. This 
agreement did not receive the intense media focus of 
the previous “occupation”. 



�  Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007

In 2004 a group of Waikato University researchers led 
by Darrin Hodgetts showed that media coverage of the 
2003 Decade of Disparity report supported views that 
blamed individual Maori and Maori health services 
for Maori health status. Media commentators did not 
hold mainstream health services to account for this 
persistent inequity. The coverage also challenged the 
structural explanations for health disparities advanced 
in the report and was dismissive of Maori models of 
health. 

Rankine and McCreanor, also in 2004, showed that 
media coverage of a stomach cancer gene discovery 
by a Maori-Pakeha research partnership credited the 
Pakeha genetics team with the breakthrough. That 
coverage depicted the whanau, who had initiated the 
project and managed the screening, mostly as diseased 
and passive objects of Pakeha help.

Abel (2006) describes the way in which the Maori 
narrative of Fiske’s equilibrium and disruption goes 
much further back in time than the Pakeha narrative, 
which focuses on the very immediate past and thus 
evacuates history and its meanings from news coverage. 
She describes the outraged response of television news 
executives to the Ngapuhi media ban as revealing the 
medium’s continuing underlying monoculturalism. She 
concluded that news coverage of the ban contributed to 
“reproducing the dominant position of the white majority 
in a racially divided society”.

3 Kupu Taea research about newspaper 
coverage of Maori news

We studied newspaper news items about Maori issues 
during one randomly chosen consecutive week in August 
2004 and two randomly chosen constructed weeks in 
September and October 2004. This is international best 
practice for obtaining a representative sample of stories. 
We received a total sample of 353 stories containing at 
least one of our key words. We analysed use of te reo 
Maori for this sample. For the rest of the analysis, we 
identified 260 stories where Maori issues were central 
and called these Maori news stories.

Themes
Rather than taking a neutral position, a significant 
minority of items were framed by the reporter and/or 
sub-editors to support Pakeha themes which undermine 
Maori. Writers of 24 stories used the terms “race-
based”, “race war” and “race debate” in ways which 
drew on and reproduced the “Privilege” and “Maori 
Inheritance” themes identified by Tim McCreanor in 
Pakeha talk in 1989.  Many of the 24 stories about 

powhiri reproduced or left unquestioned assertions from 
the “Maori culture” theme which position Maori culture 
as backward. Other uses of these Pakeha themes are 
mentioned below.

None of these stories used the term “Treaty-based”, 
although the Treaty underlay most of the resource issues 
being reported. The media’s use of “race” descriptors 
shows a persistent refusal to acknowledge the Treaty 
rights of Maori.

We identified three new themes in the coverage. The 
“Maori resources” theme (35 items) enabled speakers 
to be strongly critical of moves, especially when based 
on the Treaty, which could return significant resources to 
Maori control. Sources and journalists using this theme 
implied that Maori have gained enough resources and 
been reimbursed generously by the Government. 

Another new theme was “financial probity” (36 articles). 
In this theme Maori were depicted as having unfair 
access to diverse funding sources and support for 
projects that did not deserve it. Items expressing 
this theme also constructed Maori as corrupt or 
economically incompetent. This theme was expressed in 
reports about management of Waipareira Trust finances 
and hapu assets, Community Employment Group (CEG) 
funding, and a waiata-based polytechnic Maori language 
“singalong” course. 

Pakeha organisations or individuals who are the focus of 
fraud investigations are not described by their ethnicity, 
or implied to be representing Pakeha people as a group. 
This treatment is reserved for Maori and other social 
minorities.
 
The other new theme we identified was “Maori 
success” (21 articles), in which particular forms of 
Maori economic development were given very positive 
coverage.  Reporting about Maori in tourism frequently 
gave positive descriptions of businesses led by Maori 
which incorporated Maori culture into tourist activities. 
Maori products and business ideas were described as 
innovative and successful, and Maori entrepreneurship 
was commended. 

Marketing a product as “indigenous” and “authentic” 
Maori culture was encouraged as a business strategy 
leading to success, especially in overseas markets. The 
theme included a small number of positive articles on 
Maori education. We acknowledge and applaud these 
positive depictions and want to make it clear that we 
don’t expect and wouldn’t wish Maori news items to be a 
parade of positivity. However, these positive items were 
overshadowed by the negative themes we identified.

Many articles were written from a persistent colonial 
framework, which assumed that “the public” was 



Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007  �  

synonymous with non-Maori. These included 24 articles 
about the lakes Treaty settlement with Te Arawa, 23 
foreshore and seabed items and other Maori resources 
items.

Coverage of the foreshore and seabed issue focused not 
on whether or not it was another Crown breach of the 
Treaty, as many Maori claimed, but on the potential for 
disruption. This followed Pakeha narratives of Fiske’s 
equilibrium mentioned earlier. 

In the foreshore and seabed stories, scuffles at 
hearings and predictions of civil war were constructed 
as disrupting the equilibrium of peaceful committee 
hearings.  Iwi with significant coastal land which they 
have been managing for centuries would define the 
equilibrium differently. 

In a widely-repeated story about Lake Taupo airspace, 
the concept of Ngati Tuwharetoa charging for the use 
of its rightful property is constructed as disrupting 
equilibrium.  Such an action on the part of any large 
corporation would usually be portrayed as good 
business practice. The decision about what is identified 
as disequilibrium is an ideological one and resides with 
those who hold power in the media.

Marine farming case study
One journalist in the Independent used the “Maori 
resources” theme extensively in an August 25 article 
on marine farming legislation. This article was headed 
“Maori strike gold in marine farms” and used metaphors 
from lotteries and gold mining in a way that portrayed 
legislative processes as chancy and random, and 
implied equal odds for all participants.

The article presented the decision to settle Treaty 
claims by allocating 20% of retrospective and future 
marine farm licenses to Maori as unreasonable and 
disproportionate. 

After saying that Maori “already control about 60% of 
the nation’s 1,200 marine farms” it claimed that “Maori 
interests […] will effectively be handed the equivalent 
sea space for 240 new marine farms – for nothing”.  
This strongly suggested that an injustice was being 
perpetrated against public, that is non-Maori, rights.

The author also explicitly constructed Maori as a 
threat to resources owned by non-Maori, saying that 
the Bill “..at least gives marine farmers the certainty 
they can run their business without the threat of Maori 
claims.” The item had already said that Maori make 
up the majority of marine farmers and was thus clearly 
advocating and writing for minority, non-Maori interests. 

Lake Taupo airspace case study

One set of eight major news stories about Lake 
Taupo airspace on October 10 was also particularly 
unbalanced and broke the basic journalistic rule that 
assertions are verified. Initiated by the New Zealand 
Herald, it used an unsupported assertion that “Maori” 
or “a tribe” were “threatening” to charge for commercial 
use of the airspace.  The story relied on quotations from 
politicians and local business people who responded 
as if the claim were true. No such claim has since been 
made.

The article reported that two iwi representatives 
declined to comment, without mentioning the 
restrictions on media comment imposed on iwi as part 
of Treaty negotiations, which the stories said were 
imminent. None of the papers included any information 
about the legal status of property rights to airspace.

Headlines and leads used generic labels that implicated 
Maori as a whole. Ngati Tuwharetoa were portrayed 
as privileged - they “make about a $1 million” – and 
claimed to “[have] long been unhappy with the amount”. 
The stories as a whole conveyed a strong sense 
that Ngati Tuwharetoa were avaricious protagonists 
uncompromisingly seeking to make money from part of 
their Treaty settlement that the public (again, only non-
Maori) are in no way accustomed to paying for.

The lack of historical context allowed agreements about 
the lake to be understood as generous, unilateral acts 
of the Crown that the recipient was now disputing. This 
large and sensationalised story ran on the front pages 
of four newspapers. It denigrated Ngati Tuwharetoa 
and Maori more generally, and resonated with deeply 
entrenched Pakeha depictions of Maori as privileged 
and aggressive.

Use of te reo
Newspapers in our representative sample were 
parsimonious in their use of Maori words for which 
there are English alternatives. For example, we counted 
names such as Maungawhau (Mt Eden) but not Rotorua; 
and terms such as kai moana but not pipi. Just under 
half of the 353 items in our total sample had no 
words of te reo Maori for which there was an English 
alternative. 

We selected articles because they were about Maori 
issues or because they contained words such as iwi or 
Tiriti.  They were therefore more likely to contain words 
in te reo Maori than newspaper articles in general.   

A total of 151 different words, phrases, sentences 
and proper names, including place names and iwi 
affiliations were used. Spelling and use of te reo Maori 
was inconsistent, with some simple errors in NZPA 
stories going unnoticed by sub-editors on several 



�  Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007

papers. Journalists occasionally combined Maori with 
English forms to make inept combinations such as 
“whanau’s” or “powhiris”. Michael King’s Kawe Korero 
recommended 20 years ago that journalists avoid some 
of the sloppy use of te reo Maori that we found in our 
sample.

Newspapers’ minimal use of te reo Maori, as well as 
showing a lack of support for an endangered official 
language, also meant that Maori concepts about 
resources were poorly represented. The complex 
meanings of terms such as kaitiakitanga, rangatiratanga 
and mana are only partly translated by English words 
such as guardianship, chieftainship and status. 

When the media uses te reo Maori terms like these, 
it acknowledges the existence of these Maori ways 
of seeing the world, and make clear that Maori views 
about property and resources are often very different to 
Pakeha concepts. 

The items we studied seldom did this. Only five of 
the 353 newspaper articles, two by Maori writers, 
mention or explore these Maori concepts as they 
apply to ownership of resources. When Maori who 
used these concepts talked about ownership, it was 
as a legal means to secure kaitiakitanga and ongoing 
ancestral connection. These stories contrasted with the 
monochrome viewpoint of the vast bulk of stories, and 
highlighted how much the coverage reports from within 
a Pakeha cultural paradigm.

Sources
We found that Pakeha sources outnumbered Maori 
sources in the 260 Maori news items. Forty-five percent 
of newspaper sources in stories about Maori issues 
were Pakeha and 37% Maori. Pakeha men made up the 
biggest group of sources by ethnicity and gender (37%). 
Stories cited Maori men twice as often (25%) as Maori 
women (12%). 

Pakeha sources were also quoted earlier, on average 
at the fourth sentence, compared to Maori who were 
quoted on average at the seventh sentence.

As would be expected in a sample focusing on Maori 
issues, a minority of stories (76 or 29% of the Maori 
news sample) used Maori sources only, drawing on a 
range of different organisations and contexts. A slightly 
smaller proportion (61 stories, 23%) used Pakeha 
sources only, largely MPs or local body politicians 
debating Maori issues. Five of the 26 stories categorised 
as about Maori-Pakeha relations used Pakeha sources 
only, whereas none of that category used Maori sources 
only.

We believe the preponderance of Pakeha male sources 

in Maori news items reflects the small proportion of the 
stories that originated with Maori as well as media over-
reliance on MPs as sources on Maori issues. 

For some of the stories in our sample, iwi 
representatives could not comment because they were 
bound by Treaty negotiation agreements not to say 
anything publicly. While this is one explanation for a lack 
of balance, we believe this situation was exploited by 
many journalists because they could indicate that they 
had tried for balancing comment in their “Maori threat” 
stories and failed. However, none of those stories 
mentioned the agreements that prevented iwi sources 
from commenting.

Conflict
Sixty percent of the Maori stories (155) were about 
conflict or disagreement, a common focus in media 
news. Stories generated by NZPA were nearly twice as 
likely to be about or to refer to conflict (80%) than stories 
generated by the paper in which they were published 
(46%). The language and imagery used to describe 
disagreement between Maori and non-Maori - “battle”, 
“war” “machine-gunning”, for example - tended to be 
more violent than those used to describe disagreements 
among non-Maori or among Maori.

Reporters used disparaging terms  - “wrangling” and 
“squabbles” - to describe disagreements among Maori 
in four items,

Silences
One of the silences in our items was about Pakeha 
colonisation of Aotearoa. Colonisation as a process that 
disrupted Maori culture, health, education, legislation 
and social fabric was barely mentioned. Despite more 
than 100 references to the Treaty in our items, there 
were only a handful which included any reference to 
what it actually says.  

Very few items that mentioned the Treaty had any 
detail of systematic breaches by the Crown or the New 
Zealand government, and tangata whenua rights to 
redress. More space was given to items that implied or 
quoted sources who said that Maori have gained enough 
resources already and been reimbursed generously by 
the Government in Treaty settlements. 

Surveys about public understanding of the Treaty 
indicate that the public overestimate their knowledge 
of our founding document, and are jaded with its 
prominence in public debate. Poor public understanding 
of the Treaty and these patterns of coverage in our items 
form a very tight loop.  

The media includes very little context but frequently 
frames Treaty settlements as threats. The public knows 
and learns little and is tired of it all. We believe that the 



Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007  �  

constricted and superficial description of Treaty issues 
in our sample, when consumed repeatedly by media 
audiences, supports one Treaty partner at the expense 
of the other. 

4 Conclusions

Over the last two decades, researchers from many 
different organisations and backgrounds have found 
newspaper news items and mass news media coverage 
in general to be focused on negative news about Maori 
and sensationalised reports of individual incidents; to 
frame news items assuming Pakeha control of resources 
and ignoring Maori claims or world views; to reinforce 
Pakeha arguments that undermine Maori and the Treaty; 
to produce regular examples of poor-quality journalism; 
and to give inadequate representation of Maori voices 
on Treaty and resource issues. 

Newspaper editorials about Maori resources regularly 
support these settler perspectives. This lack of balance 
and objectivity has been persistent over time, especially 
in stories about Maori initiatives to use or claim the 
resources and tino rangatiratanga guaranteed them by 
the Treaty. 

Mass media models of what news is and basic 
assumptions of how it should be reported have 
repeatedly been shown to be monocultural. This weight 
of research evidence indicates that ����������������  the New Zealand 
press fails to operate “in accordance with the highest 
professional standards” when it comes to Maori news.

This poor performance is increasingly thrown into 
contrast by the distinctly different stories produced by 
Maori news media.

In 2006, the UN Special Rapporteur on the human 
rights and fundamental freedoms of indigenous 
peoples, Professor Rodolfo Stavenhagen, assessed 
indigenous issues in New Zealand following the passing 
of the Foreshore and Seabed Act. The UN Committee 
on the Convention on the Elimination of all Forms of 
Racial Discrimination had previously concluded that 
the legislation breached the convention, to which New 
Zealand is a signatory. 

Professor Stavenhagen concluded that the “systematic 
negative description of Maori in media coverage” 
should be addressed through the Human Rights Act 
and through the establishment of “an independent 
commission to monitor their performance and suggest 
remedial action” (UN, 2006: recommendation 104).

5 Recommendations for structural 
change

1 Self regulation is ineffectual
The NZPC has often faced criticism for its lack of 
initiative about ethical issues in press reporting, the 
perceived weakness and omissions of its Statement 
of Principles, and the conflict between its objectives 
of promoting press freedom and promoting ethical 
journalism (Eg, Kernot, 1990; Tully & Elsaka, 2002; 
Elsaka, 2004). 

One summary of the international research on self-
regulatory media bodies concludes: “There is an 
inverse relationship between the effectiveness and 
independence of self-regulatory bodies themselves, as 
their ability to act depends on the consent of regulated 
firms” (Collins & Muroni, 1996: 176).

Self-regulation in the related fields of advertising and 
marketing has failed to preserve the public good in the 
face of commercial interests in diverse product domains 
(Casswell, 2004; Hoek and Maubach, 2006). Monitoring 
of the semi-independent advertising complaints process 
through the Broadcasting Standards Authority shows 
large time lags and low levels of successful actions, 
which render the process highly unsatisfactory (Coney, 
2002; Jones and Donovan, 2002). This is despite pre-
vetting of ads to prevent the worst excesses coming 
to public notice and generating complaints about 
advertising, obviously an impossibility for media 
journalism.

In both media and advertising, self-regulation has been 
used by industry to avoid the threat of legislative control 
(Hoek et al, 1995; Elsaka, 2004). 

Abel (2006) cites Derek Fox and Maori informants, 
who say that the combination of persistent negative 
constructions of Maori and monocultural news models 
has discouraged many Maori from complaining to 
editors and bodies such as the NZPC.

Australian sources have highlighted the amount of 
community time and energy it takes to make a media 
complaint, and the inability of the regulations to combat 
anything but the most extreme examples of racial 
vilification in reporting (Jakubowicz, 1994).

We believe that self-regulation has persistently 
failed to promote ethical journalism in the creation 
of Maori news, and that a separate and completely 
independent body, with the promotion of ethical 
journalism as its sole focus, is needed. In the 
absence of such a body, we believe the following 
recommendations are essential to improve the ethical 
environment in which Maori news is produced.



�  Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007

2 NZPC should be completely independent 
and include representatives of media 
consumer organisations
Current public attitudes view an organisation or 
industry which investigates itself as compromised and 
unreliable. This is evident in the public response to 
complaints about Police behaviour and the report which 
investigated it.

If the NZPC is to continue to regulate ethics in print 
media, it needs to be formally separated from the media 
industry in the same kind of arrangement that exists for 
the relationship between the gambling industry and the 
Problem Gambling Foundation (PGF). 

The gambling industry is levied by Government and 
funds are made available to PGF to fun harm reduction, 
community action, advocacy, treatment and other 
programmes under the guidance of an independent 
board of directors. The PGF has a strong relationship 
with the Centre for Gambling Studies at Auckland 
University so that its work can be based on research 
evidence, some of which is funded from the industry levy 
via government ministries.

Research into the participation of health consumers in 
health organisations has found that ordinary members 
of the public who are not part of consumer groups 
prefer time-limited methods which are at the low end 
of participation (Coney, 2004). Members of consumer 
organisations are more likely to participate actively and 
to advocate for disadvantaged groups.

For this reason we believe it is ineffective to include non-
aligned lay people on organisations such as the NZPC.

We believe a Government levy on newspaper 
companies to fund a completely independent NZPC 
is essential to ensure public trust in the NZPC as an 
independent body. 

NZPC membership should include representation from 
Maori media and journalism organisations, and lay 
people on the board should represent media consumer 
organisations.

3 NZPC Statement of Principles should be 
rewritten as standards and take into account 
the Treaty of Waitangi 
Research has shown that mass media editors define 
“news” in a monocultural way and that these news 
values have remained static despite the dynamic and 
evolving social context (McGregor, 1991b). Research 
into Maori media has also shown a distinctly different 
style of reporting and set of news values (eg: Te Awa, 
1996; Hodgetts et al, 2005; Te Kawa a Maui, 2005). 
These included respectful, lengthy and courteous 

interviewing, a focus on the positive, a greater diversity 
of sources with less reliance on institutional sources 
such as MPs, and a detailed knowledge of te reo and 
tikanga Maori.

A 2005 report on coverage of the foreshore and 
seabed issue in broadcast media found that broadcast 
standards are embedded in a Western legal framework, 
intended for the population as a whole but not 
necessarily fitting with a Maori worldview (Te Kawa a 
Maui, 2005). “In general, notions of universalism work 
against minority groups … The broadcasting standards 
at present are ‘one size’, and as such do not take 
account of existing unequal power relations in New 
Zealand or Maori cultural values.”  This criticism applies 
equally to the NZPC’s SoP.

We believe that the NZPC SoP is inadequate for 
the contemporary media environment and should 
be rewritten into a more specific and definitive set 
of media standards, similar to those regulating 
broadcast media. The working panel which does this 
should include representatives of Maori media and 
journalists. 

The rewritten standards should start with an 
acknowledgement of the Treaty of Waitangi, and 
include Maori as well as Pakeha perspectives on 
balance, fairness, accuracy and other standards.

4 Systematic bias should be included in 
definitions of balance
The NZPC’s current SoP clauses about accuracy and 
discrimination are completely inadequate to deal with 
the existing systemically inaccurate and unbalanced 
reporting about Maori in New Zealand newspapers.

The Statement of Principles should be rewritten as 
Standards, including separate and more detailed 
description of what is meant by balance and other 
standards. The standard about balance should 
be written to include not just the inclusion of ����the 
different facts and opinions on an issue, but a balance 
in the underlying frameworks and assumptions used 
in articles. It should specifically require an absence 
of systemic bias against any population group, and 
the existence of balanced reporting of both Maori and 
Pakeha perspectives. 

5 NZPC should be required to be proactive and 
conduct research
NZPC has been reluctant to be proactive on media 
ethical issues. The media environment is changing 
rapidly and regulatory bodies need to be proactive to 
maintain and promote the public interest in ethical 
reporting in this environment.



Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007  �  

We believe that the NZPC should be required to 
investigate emerging ethical issues and issue advisory 
opinions relating to print media standards and ethical 
conduct. To do this, it should commission regular 
research about media performance on existing and 
emerging ethical issues.

6 NZPC decisions should be enforceable 
A regulatory body that relies on the consent of its 
industry to publish its decisions is increasingly viewed as 
an inadequate regulatory body. Current public attitudes 
are impatient with such processes, perceiving them as 
protective only of the industry involved and not of the 
public interest. 

We believe that the NZPC must have the power 
to have its decisions published in every member 
publication, and to levy financial and other penalties 
on publications when complaints against them are 
upheld. 

6 Kupu Taea members

Members include -
Angela Moewaka Barnes (Ngapuhi)
Angela has practical experience in film and video production. 
She completed her MA in film, television and media studies at 
the University of Auckland in 2004. Her thesis analysed Maori 
documentaries screened on mainstream television during 
prime time. She is enrolled in a PhD focusing on Maori short 
and feature films. 

Belinda Borell
Belinda (Ngati Ranginui, Ngai Te Rangi, Whakatohea) is 
a Maori researcher in Te Ropu Whariki with a particular 
interest in rangatahi Maori. Her Masters thesis 
focused on the cultural diversity of young people from 
South Auckland. She has worked as an evaluator for 
community action projects on youth, alcohol and drugs 
and is managing two research projects.

Mandi Gregory
Mandy has gained expertise in qualitative research, especially 
discourse analysis, at Te Ropu Whariki, a Massey University 
social research group. 

Hector Kaiwai
Hector (Ngati Porou/Ngati Maniapoto/Tuhoe) is a 
researcher and evaluator with Te Ropu Whariki, with 
expertise in alcohol and social marketing, gambling and 
positive youth development. He has a Masters degree 
and skills in qualitative research methodologies, focus 
group interviewing, analysis and project co-ordination. 

Dr Tim McCreanor
Tim carried out a major analysis of submissions to the Human 
Rights Commission on the 1979 Haka Party, which identified 

enduring Pakeha patterns of ideas about relations with Maori. 
He is involved in several health and social research projects at 
Te Ropu Whariki, Massey University, and is also an honorary 
Research Fellow at the University of Auckland Department of 
Psychology.

Dr Raymond Nairn
Consultant, Media Meanings, Kingsland, Auckland. Raymond 
has studied and published on race discourse and media 
analyses for more than 13 years, and more recently has 
extensively analysed media depictions of mental illness in 
Aotearoa/New Zealand. 

Frank Pega
Frank gained expertise in qualitative research, especially 
discourse analysis, through tertiary study and work as 
a researcher for Auckland and Massey Universities. He 
investigated rural non-Maori GP discourses on Maori health in 
his honours dissertation and has since worked on a number 
of studies in mental, public and indigenous health. He is a 
public health policy analyst for Waikato DHB.
 
Jenny Rankine 
Jenny is a freelance researcher, editor, writer and 
graphic designer with more than 20 years’ experience in 
print media journalism and public relations.  
 

7 References
Abel, Sue. (1997). Shaping the News; Waitangi Day on 
Television. Auckland: Auckland University Press.
Abel, Sue. (2006) The public’s right to know: Television 
news coverage of the Ngapuhi media ban. Barclay, Kelly & 
Liu, James H. (2003). Who Gets Voice? (Re)presentations of 
Bicultural Relations in New Zealand Print media. New Zealand 
Journal of Psychology, 32(1):3-12.
Casswell, S. (2004) Alcohol brands in young peoples’ 
everyday lives: New developments in marketing. Alcohol and 
Alcoholism. 39, 6, 471-476.
Cochrane, Judy. (1990). Media Treatment of Maori Issues. 
Sites, 21:5-29.
Collins, R. & Muroni, C. (1998) New Media New Policies. 
United Kingdom:Cambridge Polity Press.
Coney, S. (2002) Direct-to-consumer advertising of 
prescription pharmaceuticals. Journal of Public Policy and 
Marketing. 21, 2, 213-223.
Coney, S. (October 2004). An effective consumer voice in 
health. Women’s Health Update, 8:2.
Crombie, W., Paki, M., Rolleston, M., & Te Kanawa, A. (2002). 
Maori sustainable resource development: The challenge 
posed by the New Zealand media. Journal of Maori and Pacific 
Development: He Puna Korero, 3(2):69-81.
Dawson, Denise Michelle. (1991). Maori in the news. 
Unpublished MA thesis. Victoria University of Wellington.
Elsaka, Nadia. (2004). Beyond Consensus?: New Zealand 
journalists and the appeal of ‘professionalism’ as a model for 
occupational reform. PhD thesis. Christchurch: University of 
Canterbury.
Fiske, J. (1987). Television culture. London: Methuen
Hodgetts, D., Masters, B. & Roberston, N. (2004). Media 
coverage of ‘Decades of Disparity’ in ethnic mortality in 
Aotearoa. Journal of Community Applied Social Psychology, 



10  Submission to the independent review of the New Zealand Press Council  Kupu Taea 2007

14: 1-18.
Hodgetts, D., Barnett, A., Duirs, A., Henry, J. & Schwanen, 
A. (2005). Maori media production, civic journalism and 
the foreshore and seabed controversy in Aotearoa. Pacific 
Journalism Review. 11(2): 191-208. 
Hoek, J. and Maubach, N. (2006) Self-regulation, marketing 
communications and childhood obesity: A critical review from 
New Zealand. Loyola of Los Angeles Law Review.  39, 139-
168.
Hoek, J., Gendall, P., Vincent, C. and Esslemont, D. (1995) 
Legislation or self regulation: Opinions of anti-smoking 
measures. Marketing Bulletin. 6, 12-21.
Jakubowicz, A. (Ed). (1994). Racism, Ethnicity and the Media. 
Melbourne:Allen & Unwin. 
Jones, S. and Donovan, (2002) Self-regulation of alcohol 
advertising: is it working for Australia? Journal of Public 
Affairs. 2, 3, 153-165.
Keenan, Danny. (2000). Hine’s Once Were Warriors Hell’ - the 
reporting and racialising of child abuse. Social Work Review, 
12(4):5-8.
Kernot, Bernie. (1990). Race-Tagging: The misuse of labels 
and the Press Council. In Paul Spoonley and Walter Hirsh 
(Eds). Between the Lines - Racism and the New Zealand 
Media. Auckland: Heinemann Reed.
Kernot, Bernie. (1991). Defining community: the press and 
recent ethnic politics. (Unpublished paper)
McCreanor, Tim. (1989). Talking about race. In Yensen, 
H., Hague, K. & McCreanor, T. (eds). Honouring the Treaty. 
Auckland: Penguin.
McGregor, Judy. (1991). Te Orenga Waha Ki: In search of a 
voice. Auckland: Office of the Race Relations Conciliator.
McGregor, Judy. (1991b). News values and the reporting of 
Maori news. Working Paper Series 91/3. Palmerston North: 
Department of Human Resource Management, Faculty of 
Business Studies, Massey University.  
McGregor, J. & Comrie, M. (eds. 2002) What’s news?: 
reclaiming journalism in New Zealand. Palmerston North: 
Dunmore Press.
Miles, R. (1989). Racism. London: Routledge
Morrison, Alistair, & Tremewan, Philip. (1992). The myth of 
objectivity. In Comrie, M and McGregor, J (eds), Whose news? 
Palmerston North: Dunmore Press. 
New Zealand Journalists Training Organisation. (2006). 
Survey of NZ Journalism Schools September-November 2005. 
Wellington: NZJTO
New Zealand Journalists Training Organisation. (2006). 
National Survey of Journalists 2006. Wellington: NZJTO
NZPC. 2005. The 33rd report of the New Zealand Press 
Council. Wellington: NZPC.
Rankine, J. & McCreanor, T. (2004). Colonial coverage: 
Media reporting of a bicultural health research partnership. 
Journalism, 5:5-29.
Rice, Vern. 1990. The Maori Loans Affair and the Media’s 
Scandal Mentality. In Spoonley, P and Hirsh, W (eds). Between 
the Lines: Racism and the New Zealand Media. Auckland: 
Heinemann, pp 117-9.
Russell, Marie. (1995). Maori in the news: a case study of the 
Daily News. (Unpublished research report) Victoria University 
of Wellington.
Saunders, John. (1996). Skin Deep: The news media’s failure 
to cover Maori politics. In McGregor, J. (ed). Dangerous 
Democracy? News Media Politics in New Zealand. Palmerston 
North: Dunmore Press, 166-80.
Smith, J. T. (2006). Parallel quotidian flows: Maori Television 
on air. New Zealand Journal of Media Studies. 9.2: 27-35.
Spoonley, P. & Hirsh, W. (eds. 1990). Between the Lines: 
Racism and the New Zealand media. Auckland: Heinemann 
Reed. 

Spoonley, P. (1993). Racism and ethnicity. 2nd edn. 
Auckland: Oxford University Press.
Stuart, Ian. (2002). Maori and Mainstream: Towards 
Bicultural Reporting. Pacific Journalism Review. 8(1):42-58.
Te Awa, Joanne. (1996) Mana News: A case study. Sites. 
33:168-175.
Te Kawa a Maui. (2005). The Portrayal of Maori and Te Ao 
Maori in Broadcasting: the foreshore and seabed issue. 
Wellington: New Zealand Broadcasting Standards Authority.
Tremewan, Philip. (Dec 1986/Jan 1987). Objectivity of 
Pakeha bias? Tu Tangata. 33, 42.
Tully, J. & Elsaka, N. (2002). Ethical Codes and Credibility: 
The challenge to industry. In McGregor, J. & Comrie, M. 
(eds.) What’s news?: reclaiming journalism in New Zealand. 
Palmerston North: Dunmore Press.
United Nations. (2006). Mission to New Zealand:  Report 
of the Special Rapporteur on the situation of human rights 
and fundamental freedoms of indigenous people. Geneva: 
Commission of Human Rights, Economic and Social Council, 
United Nations.


